Itálie – Bari & Matera

Druhý dubnový víkend měl být ve znamení foto výletu do Berlína. Pátek odpoledne odjet ve 4 lidech, projít si město, zafotit, probrat techniku a třeba se zas něco přiučit. Bohužel to nedopadlo (organizace nebyla na nás), takže jsme s Michalem na poslední chvíli vybrali Itálii. Berlín nebo Bari? Vždyť je to skoro stejný 🙂 Letenky obratem nakoupeny a hurá do jižní Itálie.

Odlet byl v pátek brzy ráno, budíček na 3. hodinu, cesta do Prahy, odlet v 7:30. Přílet do Bari v 9:25. Počasí člověk neovlivní, předpověď nebyla moc příznivá. O to víc nás to překvapilo. Žádné proudy deště, naopak sluníčko, místy sem tam mráček.

Na letišti si vyzvedneme zamluvené auto z autopůjčovny a vyrážíme hned na okraj Bari k moři. Jsme tam sami, nikdo nikde. Voda nebyla ani ledová, ale nebylo to ani na koupačku. Nevadí, hurá do trenek a aspoň po stehna to dáme 🙂 Několik rychlých fotek, sušení na sluníčku a při tom promo fotky pro Peak Design. ( 2 týdny před odletem jsem pořídil od této firmy nový cestovní batoh, který je velmi šikovným univerzálem. Lze ho použít pro cestování na lehko nebo ho nacpat foto-technikou. Byla to s ním tedy první cesta, první let a první testování. )

Jakmile oschneme, vracíme se po prázdné pláži zpět k autu. Ten den toho máme ještě hodně před sebou, takže se Michal velmi rychle přizpůsobil místnímu stylu jízdy. Další zastávkou je hrad Castel del Monte. Jelikož se tyčí na jediném kopci široko daleko, nepřehlédnete ho. Přirovnal bych ho ke Kunětické hoře u nás v Pardubicích. Hrad vypadá kouzelně. Nevěříme, že by mohl být ze 13. století. Rozhodneme se podívat dovnitř. Vstup 10 Euro ale za prohlídku prázdného hradu nestojí. Posedíme si aspoň na chvíli před hradem a zalítáme s drony. První baterka během 15 minut vybitá, foto i video na kartě, takže můžeme dolů k autu a dát si konečně něco k jídlu. Vyzkoušíme místní těstoviny, nasedáme do auta, pokračujeme k dalšímu bodu naší cesty.

Tím je Gravina in Puglia. Jedná se o menší městečko, ve kterém je hlavním lákadlem místní akvadukt. Podle Google navigace se snažíme dojet co nejblíže, v úzkých uličkách si připadáme jako četníci ze Saint Tropez, ale nakonec se podaří. Opět jsme tu téměř sami. Stojí to za to. Přejdeme na druhou stranu mostu, přeskáčeme po několika skalkách a otvírá se před námi nádherný pohled. Užívám si to tady. Je na čase opět vzlétnout s drony. Druhá baterie prázdná, což znamená že můžeme spokojeně zpět k autu. Trošku tomu návratu pomáhají i černé mraky a lehké mrholení.

Poslední cíl prvního dne bylo město Matera. Údajně bylo založeno ve 3. století před naším letopočtem.  V jeho okolí se nacházejí nejvýznamnější místa pobytu jeskynního člověka v oblasti Středomoří. A aby toho nebylo málo, údajně se tu pár dní před naším příjezdem točil nový James Bond 😉
Přes hotels.com máme rezervaci ubytování na 1 noc, ale před tím jsme se zastavili ještě na vyhlídce na celé skalní město. Zde je lidí už poměrně dost. Nicméně stálo to za to, pohled je to úžasný, člověk nevěří na co to vůbec kouká. Čas nás trochu tlačí, takže zpět do auta, po cestě stihneme nákup v místním “Penny” a s hromadou dobrot se konečně ubytujeme. Dáme luxusní večeři ala ubrousku prostři se. Pochutnali jsme si náramně, takže na chvíli natáhneme záda a vyrážíme za svitu pouličních lamp na procházku nočním tajemným městem. V půlce cesty nás přepadne déšť, ale nevadí, užíváme si tu atmosféru. Po příchodu zpět na pokoj, projdeme plány na druhý den. Víc už toho nestihneme. Každopádně i tak si myslím, že jsme toho za jeden den i s cestou zvládli dost.

Druhý den ráno si lehce přispíme, dáme snídani, pobalíme a přejíždíme na parkoviště do historického centra. Z místního značení jsme byli lehce zmateni. Každopádně cestou nás nikdo nezastavil a jestli byl někde zákaz, tak jsme ho neviděli 🙂 Projdeme si tedy to nejdůležitější a nejzajímavější – co Matera nabízí. Rozhodně je na co koukat, co fotit a točit. Drony jdou opět do vzduchu. Po pár hodinách už toho máme dost, takže ještě přejedeme za město na poslední vyhlídku, pokocháme se výhledem a vyrážíme zpět na cestu do Bari.

Ubytování máme pro změnu přes booking.com. Jak v Mateře, tak i v Bari jsme hledali něco rozumného, v blízkosti centra s možností parkování. Cena se pohybovala kolem 800 Kč za noc/osoba + snídaně. Ubytování v Bari stálo za to. Těžko to popsat, lepší zažít, ale pokusím se o to. Uvítá vás postarší pán, který s vámi komunikuje “italsko-angličitnou”. Nicméně i za to jsme byli rádi. Postupně nám vysvětlil jak to je s parkováním, kde máme nechat auto a pak raději jede s námi. Auto necháváme na ulici podél hlavní silnice a platíme 1 Euro za hodinu. Celkem to byly 4 hodiny, do 22 hodin. Zbytek + neděle byla zdarma. Vracíme se zpět, vchodovými dveřmi jsme přišli do malé místnůstky, která v tu chvíli byla kanceláří.  Po úzkých schodech vyjdete do 2. patra, kde na vás čeká malý, ale útulný pokoj. Chvilku si dáme pauzu, koukneme do map, plánujeme kam vyrazit. Při tom přemýšlíme, kde budou ty snídaně, které na fotky vypadaly tak úžasně ( druhý den ráno se nestačíme divit 🙂 ).

Pauza skončila, čeká nás prohlídka pobřeží společně s částí centra Bari. Po promenádě se dostaneme až k molu, majáku a místnímu obrovskému ruskému kolu. Mraky na nebi čarují, slunce zapadá – je to nádhera. Zase nám to počasí vyšlo. Za tmy se vracíme zpět do centra, ochutnáme místní pizzu, víno, vynikající salát Caprese. Přes 20 km v nohou s 5 kg na zádech +  plné břicho = záruka rychlého a tvrdého spánku.

Ráno se těšíme na snídani, sejdeme schody dolů do kanceláře a nestačíme se divit. Ubytování nabízí 3 pokoje. Pro ně jsou zde připraveny 3 stolečky, 6 židlí, za záclonkou je výklenek a v něm pečivo, slané, sladké, salámy, sýry, konvice na kávu čaj. Vedle grill na slaninku, volská oka. No nádhera!
A už jste slyšeli ten vtip – jak se v Itálii u snídaně sejdou Česi, Amíci a Australani? 😀

Po snídani byl plán následující: rybí trh na molu – ochutnávka čerstvých úlovků, centrum, nákupy (Michal – ZARA), vlakové nádraží, nějaké ty památky, kostely a finále u majáku Faro di San Cataldo. Ve 13:30 nastal čas vyrazit směr letiště. Po cestě jsme museli doplnit nádrž. Pak už to šlo rychle vrácení auta, letiště, odbavení, malá svačinka/oběd a let domů.

A co říci závěrem?
Bari sice není Berlín, ale nakonec to byla i lepší volba. Jsem rád, že to tak dopadlo. Bari i Matera jsou zajímavá města, která za návštěvu rozhodně stojí.
A pokud si nejste jisti, třeba vás o tom přesvědčí následující video a foto.