Nová místa, nové zážitky, noví kamarádi. Vyrážíme s LAYNO tour do Vietnamu. Aby to nebylo jen obyčejné cestování, dáme severní Vietnam na motorkách. O to více bude ten výsledný zážitek intenzivnější.
Jak dovolená probíhala? Dejme si to den po dni.
1. den (19. dubna – pátek)
Odlet z Prahy v 19:50. Let přibližně 3 hodiny do Istanbulu. 2 hodiny na přestup. Druhý let do Hanoje trval cca 9 hodin. S Turkish Airlines velká spokojenost. Už jen kvůli BONUSU, který se dozvíte na konci.
2. den (20. dubna – sobota)
Přílet do Hanoje v 14:55 místního času. Přesun do města Ninh Binh soukromým lůžkovým autobusem (cca 2-3 hodin jízdy), nocleh v krásném rodinném homestay s bazénem a menší restaurací. Večer testování motorek a seznamování nejen s nimi.
3. – 5. den (21. – 23. dubna; neděle – úterý)
Oblast okolí města Ninh Binh je bohatá hlavně na historické památky a různé chrámy, ale nechybí zde samozřejmě ani přírodní krásy a kouzelná kopcovitá krajina. Toto místo je více turistické než klidnější Ha Giang.
Ráno vyrážíme na motorkách do obrovského budhistického komplexu Bai Dinh. Ten zahrnuje spoustu pagod, chrámů, paláců a soch (mj. 36 tun vážící zvon, 70 tun vážící bronzový buben a také 10 m vysokou a 100 tun vážící sochu Buddhy – největší socha ve Vietnamu). Poté nás čeká krasová scenérie Tam Coc s pagodou Bich Dong, staré město Dinh Tien, jeskyně An Tien s krásným jezerem mezi skalami. Den jsme zakončili výšlapem na vrcholek Hang Mua. Počasí nebylo ideální, ale i tak jsme zde počkali do setmění. Zpáteční noční jízda byla okořeněná bouřkou, lehkým slejváčkem a nemělo to chybu.
Další den nás čekal scénický krajinný komplex Trang An. Ten jsme měli možnost projet na loďkách. Úžasné místo, které bylo využito pro natáčení filmu King Kong. Oběd jsme si dali v městečku Tam Coc. V místní restauraci jsme ochutnali tradiční vietnamská jídla: Pho Bo – hovězí polévka, Bún chả – grilovaný vietnamský bůček, Bánh mì – plněná bageta, jarní závitky, krevety, aj.
V obchodech si vyzkoušeli první smlouvání o ceně. Z původní ceny 550.000 dongů za velkou cestovní tašku The North Face jsme se dostali na cenu 350.000 dongů. 1 Kč je pro lehčí přepočet 1.000 dongů. Spokojenost na straně prodávajícího a hlavně kupujícího 🙂 .
Stihneme zde ještě místní závody lodí. Den zakončíme na náboženském místě Bich Dong. To ukrývá v nitru jeskyně skrytý chrám. V těžkých válečných dobách to bylo jedno z mála bezpečných míst.
5. den (23. dubna – úterý)
První den, kdy se začaly objevovat u účastníků zájezdu první střevní a jiné potíže.
Po snídani jsme vyrazili na farmu Buffalo cave. Zde jsme se naučili chytat ryby tradičním způsobem v mělčinách, na bambusový prut, sázet rýži a jezdit na vodním buvolovi.
Po obědě nás čekal přesun soukromým lůžkovým autobusem na trajekt. Tím na ostrov Cat Ba v oblasti Halong Bay . Cesta trvala cca 4-5 hodin. Rychle se ubytovat a hurááá na grilovačku. Bylo pro nás připraveno úžasné pohoštění, zakončené krevetami a ústřicemi se sýrem nebo česnekem a oříšky.
6. – 7. den (24. – 25. dubna; středa – čtvrtek)
K snídani palačinky s banánem a čokoládou. Super základ pro další prima den. Po snídani sbalíme věci a vyrážíme opět na motorkách směr novým zážitkům.
Oblast Ha Long Bay je zátoka se zhruba 2.000 vápencovými a břidlicovými ostrovy, menší i větší velikosti, jejichž stáří je až 2,5mil let. Zátoka patří mezi 7 divů světa a je také zapsána na seznamu UNESCO.
Na vyhlídkové lodi strávíme celý den a prozkoumáme nádherné zátoky Lan Ha, Ha Long. Během cesty jsme viděli plovoucí rybářské vesničky Cai Beo a Di San, na kajaku prozkoumali místní zátoky a jeskyni Sang – Toi. Pochutnali si na obědě podávaném na lodi, dali koupačku a navštívili jednu z místních malých, ale krásných pláží. Mezi další zážitky patřilo okusování noh rybičkami nebo degustace HADOVICE (místní rýžová pálenka Happy water a v ní naloženi různí hadi). Večer strávíme v městečku Cat ba. Museli jsme nakouknout na místní tržnici, nakoupit ovoce, směnit dolary ve zlatnictví a načerpat trochu noční atmosféry.
Další den prozkoumáme jeskyni Trung Trang, nemocniční jeskyni (Hospital Cave: nemocnice uprostřed obrovské jeskyně v místních kopcích), vyšlápneme si na vrchol Ngu Lam. Výhledy tam byly naprosto úžasné. Škoda jen, že jsme neměli ideální počasí. Mohlo to mít ještě lepší atmosféru.
7. den (25. dubna – čtvrtek)
Pozdější odpoledně se vracíme zpět. Se západem již čekáme na trajekt, který nás odveze z ostrova Cat ba. Čekal nás noční přesun opět lůžkovým autobusem do města Ha Giang (cca 7-8 hodin jízdy).
8. – 13. den (26. dubna – 1. května; pátek – středa)
Naše dovolená se láme v půlce. Čeká nás expedice na skútrech po „Ha Giang Loop“. Celkem jsme na skútrech najeli cca 500 km, spali převážně na ubytování typu „homestay“ u místních (včetně etnických menšin). Tato část země je opravdu chudá. Po cestě potkáváme tvrdě pracující ženy, starší děti pečující o ty mladší, velmi chudá ubytování. Jsou rádi za každý dárek, který od nás dostanou (omalovánky, pastelky, balónky, hopíky). Buďme rádi za to, co máme a jak si žijeme tady u nás. Na druhou stranu nemají tak hektický, uspěchaný život. Čas tam plyne pomaleji a život klidněji.
Oblast Ha Giang není tak turistická jako ostatní místa v severním Vietnamu (např. Sapa, Ha Long Bay) a o to víc je autentická a krásná! Nádherná horská oblast s neskutečnými výhledy a strašně milými lidmi. Neustále bych se nejraději kochal, ale při řízení na motorce se musím občas dívat i před sebe. Proháněli jsme se na menších horských asfaltových a hliněných cestách, kde byl velmi malý provoz. Ale i přes to proběhly 3 policejní kontroly dokladů. V případě, že sem vyrazíte jako my, doporučuji si nechat udělat mezinárodní řidičský průkaz tzv. Vídeňské úmluvy (označení VC xxxxxx). Řidičský průkaz na základě Ženevské úmluvy dle informací neuznávají.
A co jsme za těch 5 dní stihli?
Hodně moc!
Dali jsme si plavbu na lodi po řece Nho Que přes kaňon Tu San (jeden z nejhlubších kaňonů v JV Asii) a Ngoc Long, navštívili jeskyni Lung Khuy, vylezli na rozhlednu ve městě Lung Cu u čínských hranic, navštívili ikonická místa jako Heaven‘s Gate, Fairy Hills, Quan Ba, Dong Van Geopark, Ma Pi Leng Pass.
Projeli kolem desítek rýžových políček, kukuřičných terasových zahrad, přes vesničky a města. Ta v noci dostávala úplně jiný nádech. Všude rozsvícená barevná světla, LED pásky, z restaurací a domů znějící karaoke.
Navštívili jsme konopnou farmu (pěstováno pouze technické konopí) a také vesničku, kde ženy zpracovávaly toto konopí do formy produktů jako brašny, peněženky, potahy na polštáře, ubrusy.
13. den (1.května – středa)
Dopolední přejezd zpět na začátek našeho výletu. Rychlá sprcha, zabalit kufry a hurááá na oběd.
Zde bych malinko odbočil. Měsíční plat se ve Vietnamu pohybuje v přepočtu kolem 5-7.000 Kč. Severní část Vietnamu je velmi chudá. Místní nás vždy náramně pohostili, a to v rámci jejich možností. Na stole jsme měli v různých variacích: rýži, nudle, sójovou omáčku, smažené jarní závitky, kuřecí, hovězí, tofu, brambory, batáty, něco jako studené hranolky, trochu zeleniny, ovoce jako sladkou tečku. Nicméně, když toto máte celé 2 týdny, poslední týden k obědu i večeři – s chutí si dáte na závěr cesty pizzu nebo špagety carbonara/blogonese.
Po obědě jsme se přesunuli do hlavního města Hanoje soukromým lůžkovým autobusem (cca 5-6 hodin) a ubytovali se přímo v centru Hanoje.
13. – 14. den (1. – 2. května; středa – čtvrtek)
Cíl: prozkoumat za 1 den co nejvíce z hlavního město Vietnamu. Hanoj, město bohaté na historii, památky, francouzskou koloniální architekturu, kavárny, bistra, ulice plné obchůdků, obrovská městská tržnice, ale taky ruch velkoměsta a motorky! Chcete přejít, nesmíte se bát. Prostě jen vyrazit v před. Oni vás vždy nějak objedou.
Na samotnou Hanoj by člověk potřeboval více času. Nicméně i tak jsme toho stihli poměrně hodně. Noční město je úžasné. Celou atmosféru vylepšila ještě ulice plná hospůdek, barů, lampiónů a hlavně uprostřed vedoucí železnice. Ulice se jmenuje Train street. Není nic lepšího, něž když si dáváte Mojito Passion fruit, najednou vás vyženou z kolejí a během chvilky projedeme na 20 cm od vás vlak.
14. den (2, května – čtvrtek)
Okolo 18. hodiny jsme vyrazili na letiště, odlet směr Istanbul ve 23:05 místního času. Na přestup do Prahy jsme měli 11 hodin. Využili jsme proto možnosti letecké společnosti. V rámci letenky nabízí Turkish Airlines ZDARMA vyplnit čas prohlídkou Istanbulu. Vybrali jsme 5ti hodinový okruh, který zahrnoval odvoz autobusem na snídani, poté na loď a plavbu do Bosporu. Ten dělí město na Evropskou a Asijskou část. Výlet jsme zakončili obědem nedaleko Tüpraş Stadyumu, kde hraje Beşiktaş. Za mě tedy super služba.
15. den (3. května – pátek)
Do Prahy jsme přiletěli cca v 18:30. Rozloučili se s přáteli a pokračovali v cestě domů do Pardubic.
Snad se mi alespoň trochu podařilo zachytit a podat to, jak je Vietnam na jednu stranu chudý, na druhou stranu bohatý. Vidět to a zažít si to ze sedla motorky bylo super!