Nizozemsko

Sotva jsem se vrátil z Gruzie, otevřela se přede mnou možnost podívat se na 3 dny do Nizozemska. 9 dní po návratu tedy opět sedám v Praze do letadla a v 7 hodin odlet do Amsterdamu. V 8:40 jsme přistáli na letišti Schiphol.

Jdeme vyzvednout kufry, jenže než k nim vůbec dojdeme, tak se nám to zdá jako věčnost. Nestopoval jsem to, ale minimálně takových 20-30 minut chůze po letišti to bylo. To by odpovídalo tomu, že toto letiště bylo v roce 2018 třetím nejrušnějším letištěm Evropy dle počtu přepravených pasažérů.
U jednoho z exitů na nás čeká průvodkyně i autobus a hurá pryč.
První bod programu byl park Keukenhof. V tomto největším květinovém parku Evropy rozkvétá každý rok 7 milionů cibulovin. Projdeme se mezi rozkvetlými záhony, skleníky a vodními plochami. Tulipány už mají něco za sebou, jelikož jsme tam v posledním možném termínu, ale i tak je stále na co koukat. A když už mě přestalo bavit fotit kytičky, věnoval jsem se turistům. Park opouštíme po 14 hodině. Další zastávkou je Amsterdam, ubytování v Eden Hotel Amsterdam v centru. Po krátké pauze jsme pokračovali podvečerní prohlídkou Amsterdamu spojenou s večeří. Navštívili jsme hlavní náměstí Dam, ulici Damrak a prošli jsme si i proslulý De Wallen, tedy čtvrti „červených luceren“. Pak už jen bar, postel a spánek.

Druhý den jsem se těšil na vydatnou hotelovou snídani. Hned potom odjezd v 9h do Alkmaaru. Tam jsme se zúčastnili slavných sýrových trhů, pozorovali nosiče v bílých oblecích, dřevácích a slamácích, jak přenášejí speciální nosítka s bochníky sýra. V pauze jsme si prošli místní uličky, já si zalétal s dronem nad vodním kanálem, nakoupili sýry, stavili se na obědě a prohlídku Alkmaaru zakončili v kostele  Grote nebo Sint-Laurenskerk. Následoval přesun do Zaanse Schans. V tomto skanzenu postaveném na řece Zaan jsme měli možnost prohlídnout si větrné mlýny, staré městečko a navštívit výrobnu dřeváků. Počasí nebylo ideální, ale i tak jsem vytáhl dron. Tohle u nás jen tak nenajdu. Stejně tak i na molu pro mne pózující slečny z Istanbulu. Po prohlídce skanzenu nasedáme do autobusu a přesouváme se na poslední bod naší dnešní cesty. Tou je večeře v restauraci na pobřeží Severního moře. Nejdřív jsem musel vyzkoušet moře. Protože to bych nebyl já, kdybych do něj aspoň po kolena nevlezl. Potom nás už jen čekala hromada jídla a místních specialit v CLUB ZAND. Úžasné místo, úžasná obsluha, super jídlo. Kdybychom nemuseli odjet, tak tam zůstaneme mnohem déle. Pokud budu mít možnost, tak sem se rozhodně ještě vrátím. Po 20 hodině jsme zpět v Amsterdamu. Večer je volný, takže si jdeme ještě užít atmosféry nočního města.

Třetí den, sobota. Na programu je dopolední prohlídka města. Navštívili jsme tradiční sobotní farmářské trhy, podívali se na dům Anne Frank a J. A. Komenského, prošli hlavní amsterdamské grachty / vodní kanály, klášter Begijnhof. Oběd byl naplánovaný v centru města, v další luxusní restauraci. Po něm nás čekala procházka židovskou čtvrtí až na plovoucí květinový trh. V 18 hodin jsme nastoupili na loď, která nás vzala skrz amsterdamské kanály. Počasí bylo ideální, loď parádní, večeře výborná a vína dle libosti. Co víc si v ten den přát. Večer jsme zakončili opět v ulicích Amsterdamu, červených uličkách a na místní diskotéce.

Neděle, poslední den a check out v 10 hodin. My jsme si ale přivstali a už v 7 hodin se vydáváme na prohlídku města. To po včerejší velké noční párty jestě spí. Všude klid a ticho. Městem jezdí jen uklízecí čety, které mají na starost dát město opět do původního stavu.
V 9h jsme zpět, dáme snídaní, check out a v 10 hodin společně vyrážíme skrz město na trajekt. Ten nás převeze na druhou stranu břehu k A’DAM Tower. V ní se nachází neustále se pomalu otáčející restaurace MOON. Máte tak panoramatický výhled na celý Amsterdam. Bohužel celé město bylo v oparu, výhled proto nebyl tak daleký. I tak to byl ale pěkný zážitek.
Po obědě to bylo už rychlé. Individuální program, v 17 hodin sraz na hotelu, transfer na letiště, v 19:45 odlet do Prahy a ve 21:20 jsme byli na letišti. Domů do Pardubic jsem se dostal po půlnoci. Budíček hezky na 7 hodinu a hurááá zas do práce 🙂

Závěr?
Tři dny na Amsterdam bohatě stačilo. Člověk si jeho historické jádro i blízké okolí stihne několikrát projít, poznat různá zákoutí a dozvědět se dost nových informací.

Ve městě žije cca 1 milión obyvatel a ti mají cca 1,2 miliónů kol. Kola vidíte na každém kroku, musíte být i více na pozoru. Protože více než s autem, hrozí srážka s kolem. Ročně se při čištění kanálů najde cca 15 000 „schovaných“ kol (jestli jsem si to dobře zapamatoval).

Město se snaží o zachování čistoty a pořádku.
Nicméně nedostatek místa, mnoho obyvatel, velké množství turistů a spousty odpadků budou stále velkým problémem. Pokud budete pozorně sledovat věci kolem vás, můžete si všimnout, jak kachna sedí na vejcích nebo s mládětem v hnízdě, které je převážně z odpadků. Ale co mají dělat, když tohle je nejdostupnější materiál v okolí. V galerii naleznete 3 fotky s tímto tématem.

Na lodích je zatím povoleno požívat alkohol (mimo kapitána). Ale i proti tomu někteří zbrojí a rádi by to zakázali úplně. Nicméně místní to mají jako, když my si jdeme sednout do parku a nalejeme si tam skleničku v trávě.

Z důvodu nedostatku místa jsou baráky úzké a stavěné do výšky. Proto můžete vidět několikapatrové, různě se naklánějící domy, které jsou vystavěny na stovkách kůlů, zaražených do země.
S tím souvisí i místní červené uličky. Dolní patra jsou určena „sociálním pracovnicím“. Ty si musejí jednotlivá místa pronajímat. Ve vyvýšených patrech pak bydlí majitelé bytů, obyčejní lidé. Na některých dveřích domů tak můžete vidět i velkou fotku právě majitele s nápisem: Já zde bydlím, chovej se jako bychom byli sousedi.
V červených uličkách je zakázáno fotit. Všude vám to dávají dost jasně najevo. Navíc sami na to moc dobře přijdete, když projdete s mobilem v ruce kolem. Bude vám to velice jasně a hlasitě dámami vysvětleno.

A poslední, symbol města. Tím jsou „XXX“, které uvidíte všude. Mě osobně se tento symbol/logo moc líbí. Význam není 100% potvrzen. Jednou z teorií je, že tři X představují ochranu proti třem problémům, kterým opakovaně město čelilo: povodně, požáry a Černá smrt.
Někteří novodobě XXX přiřadili významy jako sex, drogy, alkohol.
Je však na každém, jak tento symbol města pojme.